MDM: Medical Data Mining

داده کاوی در پزشکی

MDM: Medical Data Mining

داده کاوی در پزشکی

داده کاوی و کاربرد آن در پزشکی

امروزه در حوزه پزشکی ، جمع آوری داده ها در مورد بیماری های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. حجم داده های جمع آوری شده بسیار بالاست و برای اینکه بتوان از بین این حجم انبود داده ها الگو ها و نتایج مورد نظر را بدست آورد، باید از تکنیک های داده کاوی استفاده کرد.
در ادامه به بیان مثال هایی از کاربر داده کاوی در حوزه علوم پزشکی می پردازیم.
 

 
داده کاوی و پیشگویی عوامل بیماری ها

استفاده از الگوریتم ها و تکنیکهای داده کاوی می تواند الگوها و نتایجی را برای محققین فراهم کند که عوامل ابتلا به بیماری های مختلف را نشان دهد و بر اساس آن نتایج ، پزشکان و دست اندر کاران علوم پزشکی در پیشگیری آن بیماریها اقدام کنند.

تفاوت داده کاوی با روشهای آماری در این است که در علم آمار ما به دنبال اثبات فرضیه مورد نظر هستیم اما در داده کاوی بر خلاف علم آمار به دنبال پیشگویی هستند نه کشف یا اثبات. بدین معنا که با استفاده از روش های داده کاوی به دنبال تایید آنچه از قبل وجود دارد نیستند بلکه به دنبال مشخص کردن الگوهای از قبل شناخته نشده هستند. همچنین در این کاربرد به دنبال این نیستند که تعیین کنند مثلا چه کسانی دارای بیماری قلبی هستند، بلکه به دنبال این مورد هستند که چه عواملی ممکن است در بروز این بیماری نقش بیشتری داشته باشند.

داده کاوی ویژگی های بالینی بیماران و تشخیص خودکار

کاربرد دیگری که داده کاوی در علم پزشکی دارد این است که با بکارگیری الگوریتم های دسته بندی (classification) میتواند تشخیص دهد که یک شخص مورد نظر با شرایط خاص ممکن است چه بیماریی داشته باشد. البته باید از روشهایی استفاده شود که از درصد اطمینان بالایی برخوردار باشند.

داده کاوی در بهداشت و درمان

حوزه پزشکی و سلامت از بخش های مهم در جوامع صنعتی است. استخراج دانایی از میان حجم انبوه داده های مرتبط با سوابق بیماری و پرونده های پزشکی افراد با استفاده از فرایند داده کاوی می تواند منجر به شناسایی قوانین حاکم بر ایجاد، رشد و تسریع بیماری ها شده و اطلاعات ارزشمندی را به منظور شناسایی علل رخداد بیماری ها، تشخیص، پیش بینی و درمان بیماری ها با توجه به عوامل محیطی حاکم در اختیار متخصصان و دستنکاران حوزه سلامت قرار دهد. نتیجه این مساله به معنای افزایش عمر و ایجاد آرامش برای افراد جامعه است.

مهمترین خدمات قابل ارایه با استفاده از روش های داده کاوی:

  1.  ‌بررسی میزان تاثیر دارو بر بیماری و اثرات جانبی آن
  2.  ‌تـشخیـص و پیـش بینـی انـواع بیمـاری هـا مانند تشخیص یا پیش بینی انواع سرطان
  3.  ‌تعیین روش درمان بیماری ها
  4.  ‌پیش بینی میزان موفقیت اقدامات پزشکی مانند اعمال جراحی
  5.  ‌تـجــزیــه و تـحـلـیــل داده هــای مـوجـود در سیستم های اطلاعات سلامت (HIS)
  6.  ‌تحلیل عکس های پزشکی


منبع: https://tenovin.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.