MDM: Medical Data Mining

داده کاوی در پزشکی

MDM: Medical Data Mining

داده کاوی در پزشکی

معرفی کتاب مقدمه ای بر الگوریتم ژنتیک و کاربردهای آن

کتاب "مقدمه ای بر الگوریتم ژنتیک و کاربردهای آن" تالیف: "مهندس مهدی علیرضا" اولین کتاب فارسی در زمینه الگوریتم ژنتیک و کاربردهای آن است که نگارنده در آن به بررسی مفاهیم اولیه الگوریتم ژنتیک و حل مسائلی در حوزه های رباتیک، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، ریاضی، رمزگشایی و حدس زدن و ... می پردازد.

 

 http://s8.picofile.com/file/8358902568/genetic_algorithm_book.jpg

 این کتاب در دو بخش با عناوین الگوریتم ژنتیک(GA) و  حل مسائل کاربردی با GA تنظیم شده است. همچنین این کتاب 140 صفحه ای شامل هفت فصل زیر می باشد:


فصل اول: آشنایی با مفاهیم اولیه، در این فصل  اطلاعاتی درباره  تاریخچه الگوریتم های ژنتیک، پیش زمینه بیولوژیکی ژن ها و کروموزوم ها،  فضای جستجو و  کار در GA را در اختیار خواننده قرار می دهد.


فصل دوم: کد کردن مقادیر، در این فصل روش های کدگذاری جایگشتی، کدگذاری مقدار، و کدگذاری درختی توضیح داده شده است و در آن به بیان مسئله فروشنده دوره گرد می پردازد.


فصل سوم: تولید مثل، این فصل در مورد تولید مثل که معمولا اولین عملی است که بر روی جمعیت اعمال می شود، توضیح داده شده که در این روش یک سری کروموزوم از میان جمعیت به عنوان والد انتخاب شده که در نهایت با عمل ادغام منجر به تولید فرزندان می شود. همچنین در این فصل به بررسی انواع روش های انتخاب از جمله روش چرخ رولت، بولتزمن، رقابتی، رتبه بندی و حالت پایدار می پردازد.


فصل چهارم: ادغام، در این فصل به بررسی روش های مختلف برای تولید رشته های جدید و همچنین عملگرهای مهم دیگر GA مانند ادغام (Cross Over) و جهش (Mutation) پرداخته می شود.


فصل پنجم: جهش، این فصل به توضیح عمل جهش می پردازد (عمل جهش یک بیت شامل تبدیل عدد صفر به یک و بالعکس است که بر اساس یک احتمال کوچک به صورت بیت به بیت صورت می گیرد. این عمل برا ی جلوگیری از همگرایی سریع و کمک به الگوریتم جستجو برای فرار از به دام افتادن در مینیمم های موضعی مفید است.)  و انواع عملگرها را معرفی نموده و چرخه تولید نسل را بیان می کند و مسئله ای را با عملگرهای بیتی حل می کند.


فصل ششم: مفاهیم تکمیلی، این بخش به بیان مفاهیم تکمیلی از جمله همگرایی الگوریتم ژنتیک، قضیه الگو، شرط توقف الگوریتم ژنتیک، نکات مهم در هنگام کار با GA و مزایا و کاربردهای GA می پردازد.


فصل هفتم: حل مسائل مختلف با GA، در فصل آخر به حل مسائل مختلف از جمله ورقه های کامپوزیت، حدس زدن یک کلمه، پرورش اسب، فروشنده دوره گرد TSP و مسائل دیگری می پردازد.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.